Prosess for årets lokale lønnsforhandlinger er startet. I Tide/Tide Buss og Bane omfatter dette som tidligere nevnt alle administrative ansatte og stillinger som har individuelt fastsatt lønn, samt turbilsjåfører, renholdere og verkstedarbeidere som omfattes av minstelønnstariff i BBA, og derved har lokal forhandlingsrett.

Lokale lønnsforhandlinger pågår fortsatt og resultatet publiseres på EDIT så snart Klubbens representanter i forhandlingene er enig med de andre foreningene sine representanter og Bedriften. Vi er underlagt streng taushetsplikt og resultatet blir kunngjort med en gang det er enighet blandt partene og protokoller signert. 

Trykk på knappen under for å komme til EDIT og følg med der når resultatet publiseres.


Status: Forhandlinger pågår.....

Hva får vi i rutepakke buss, fra det sentrale oppgjøret?


Mellomoppgjøret buss kort fortalt fra tillitsvalgt:

For å vite hva vi som bussjåfører får etter lønnsforhandlingene 2023 så må vi ha reguleringsbestemmelsene fra forrige oppgjør i bakhodet.

For bussbransjen ligger det en avtale fra hovedoppgjøret i fjor om at partene skal møtes etter mellomoppgjøret for å forhandle et ekstra tillegg på kr 4.50,- avtalt fra i fjor til årets mellomoppgjør. Dette vil påvirke det endelige resultatet for bussjåførene, og egne lønnstabeller vil bli publisert når det endelige resultatet er klart.

På grunn av stor usikkerhet om den økonomiske utviklingen det kommende året, er partene enige om følgende for regulering i forbindelse med mellomoppgjøret i 2023:

Dersom lønnsøkningen for Bussbransjeavtalen i 2023 avviker med mer enn 0,5 prosentpoeng fra NHOs kommuniserte ramme for industrien samlet i NHO-omradet, skaI partene møtes for å reforhandle justeringstillegget slik at man kommer innenfor det aksepterte avviket på 0,5 prosentpoeng.

For a vurdere størrelsen på et eventuelt avvik brukes følgende modell:

industriarbeidernes overheng

+ Glidning pa 0,3 %

+ Sum kronetillegg (regulering + tillegg fra mellomoppgjøret) delt på NHOs tall for avtalt timelønn for Bussbransjeavtalen (justert for helårseffekt)

= lønnsøkningen for Bussbransjeavtalen i 2023

Punkt 7 fra riksmeklerens protokoll:

7. Reguleringsbestemmelser 2 avtaleår

Før utløpet av 1. avtaleår skaI det opptas forhandlinger mellom NHO og LO, eller det organ LO bemyndiger, om eventuelle lønnsreguleringer for 2. avtaleår. Partene er enige om at forhandlingene skal føres på grunnlag av den økonomiske situasjon på forhandlingstidspunktet og utsiktene for 2. avtaleår, samt pris- og lønnsutviklingen i 1. avtaleår.

Endringene i tariffavtalene for 2. avtaleår tas stilling til i LO's Representantskap eller det organ LO bemyndiger, og NHOs Representantskap.

Hvis partene ikke blir enige, kan den organisasjon som har fremsatt krav innen 14 - fjorten - dager etter forhandlingenes avslutning, si opp de enkelte tariffavtaler med 14 - fjorten - dagers varsel (dog ikke til utløp før 1. april 2023)

Årets resultat betyr da altså for oss:

Generelt tillegg: 7,50 kr pr time, dvs. 14 625,- kroner i året.

For bussbransjen gis det et normallønnstillegg på kr 1,- i tillegg til det generelle tillegget, altså totalt kr 8,50,- per time, eller kr 16 575,- i året.

Pluss da det tillegget som vi skal forhandle kun for buss etter avtalen fra 2022.

Håper dette er oppklarende.

Mvh

Raymond Marcussen

HTV, Fellesforbundet Tide

Tideklubben