Politisk arbeid 

Fellesforbundet Tide Tideklubben

Fellesforbundet Tide vedtok på årsmøtet 2022 en handlingsplan som omhandler politisk arbeid i klubben og de lokale gruppene.

Styret i klubben fikk fullmakt av årsmøtet å jobbe videre med delmål og utarbeide en plan for dette arbeidet videre.

Klubbens grunnlag for politisk arbeid og aktivitet bygger på styrende dokumenter vedtatt på Fellesforbundets 8. ordinære landsmøte 11. - 16. oktober 2019. I tillegg forholder klubben seg til styrende dokumenter vedtatt på LO kongressen i 2022 i dette arbeidet. 


Fra Fellesforbundets prinsipprogram:

I sitt samfunnsengasjement legger Fellesforbundet følgende prinsipper og retningslinjer til grunn:

• Et fortsatt sterkt samfunnspolitisk engasjement for å oppnå de mål som er nedfelt i formålsparagrafen.

• Rekrutteringen til politisk arbeid må sikre at forskjellige yrkesgrupper og folk i ulike livsfaser blir representert.

• Alle må ha reelle muligheter for å delta i politisk arbeid.

Fra uttalelser fra Fellesforbundets 8. ordinære landsmøte 11. - 16. oktober 2019 (samferdsel)

Persontrafikk i rute (buss, bil, ferje) er i all hovedsak regulert via anbud og fylkeskommunale selskap som kjøper tjenestene fra etablerte selskaper. Det er de fylkeskommunale selskapene som utlyser anbud og som planlegger rutene. I praksis er det derfor de fylkeskommunale selskapene som utøver det reelle arbeidsgiveransvaret innenfor flere områder knyttet til arbeidstid og helse, miljø og sikkerhet.

Ved anbudsutsatt persontrafikk mener landsmøtet at anbudsregimet i langt større grad enn i dag må vektlegge kvalitet, kompetanse, arbeidsvilkår, HMS og miljø. Anbudsutsatte områder må driftes i tråd med opparbeidede arbeidstakerrettigheter. Fellesforbundet vil jobbe for at partene etablerer bransjevis standarder for seriøsitetsregler. Transportkjøpere må tidligere forpliktes etter arbeidsmiljølovens bestemmelser og annet gjeldende avtaleverk i anbudsutsatte virksomheter.

Tillitsvalgte må sikres reell innflytelse på utforming av anbudsutlysningene, også når det gjelder underleverandører.

I tillegg må anbudsprosessene bidra til å utvikle næringen slik at klimamålene kan nås.

I LO sin handlingsplan, vedtatt på kongressen i 2022 står:

«Hensynet til miljø og klima, spredt bosetting og befolkningens behov for transporttjenester tilsier en satsning på kollektivtransport over hele landet.»

«Særlig i pressområdene vil befolkningsveksten kreve at transportveksten i hovedsak skjer kollektivt.»

«Kollektivtransporten er et velferdsgode som tilbys og finansieres gjennom fellesskapet, og må organiseres slik at pengene som brukes kommer de reisende til gode.»

«LO vil derfor arbeide for at unntaksbestemmelsen i kollektivtransportforordningen benyttes.»

Tideklubbens politiske arbeid fra 2022:

Selv om Fellesforbundet og LO har styrende dokumenter og prinsipper om politikk, så vil Fellesforbundet Tideklubben lokalt, sette særskilt søkelys på:

Å være med å påvirke og utvikle egne lokale tiltak med mål om å påvirke dagens politikk på hvordan anbudsordningen utøves lokalt der klubben har medlemmer.

Kollektivtransporten er i all hovedsak regulert via anbud der fylkeskommunale selskap kjøper tjenestene fra etablerte selskaper.

Kollektivtransporten i Tideklubben sitt område er i en betydelig presset situasjon med gjennomregulerte anbud, der pris har vært det ledende konkurransekriteriet. Dette mener vi er en stor del av årsaken til at kollektivnæringen opplever store rekrutteringsutfordringer.

Sjåførene opplever en stresset og presset arbeidshverdag, hvor graden av kontroll over egen arbeidshverdag er til dels fraværende, mens arbeidspresset er ekstremt høyt. Denne opplevelsen deles også av andre grupper som arbeider innenfor bransjen.

Fellesforbundet Tide ser derfor at:

  • Bussbransjen må i felleskap arbeide for at sjåførene blir ivaretatt av bestemmelsene i lov- og avtaleverket. Medlemmene våre må få større innflytelse på egen arbeidssituasjon.


  • Sjåfører tilhører en yrkesgruppe som statistisk lever kortere enn andre yrkesgrupper. Det må arbeides for å finne bedre og mindre belastende arbeidstidsordninger. Det bør forskes på hva som belaster sjåførenes helse.


  • Arbeidstakernes representanter må sikres medvirkning i utarbeidelse av anbud. De må også sikres en formell deltakelse i samarbeidet mellom anbudsgiver og operatørselskap (eller de mer folkelige begrepene fylkeskommunene og busselskapene)


  • Det må etableres en formell møteplass for tillitsvalgte og verneombud med de ansvarlige parter for innrapportering og drøfting av vegstandard, samt andre HMS relaterte spørsmål.


  • Endring av anbudskriterier i retning av mer kvalitative kriterier og høyere vekting av dette. Kvalitet bør vektlegges langt mer i forhold til pris i anbudskriteriene enn det som er praksis i dag. Dette må også klart komme frem i anbudsutlysningene.


  • Vi vil jobbe aktivt opp mot politikere, oppdragsgivere og operatørselskapene for å få utvide rushtidene både morgen og ettermiddag. Vi mener dette vil gi en effekt i form av reduserte delte skift og redusere behovet for antall busser og øke attraktiviteten til yrket.


  • Det å lage for detaljerte rutetabeller i anbudet må reduseres, og heller vektlegge mer om frekvens. Selskapene kan da konkurrere på intelligent ruteoppbygging.


  • Det må utformes en standard for pauserom og toaletter på terminaler og endeholdeplasser. Denne må minimum inneholde:
  • Separate toalett/garderobefasiliteter for kvinner og menn, med adskilte toalett, vask og ellers sanitære forhold.
  • Separate toalett for kvinner og menn på alle endeholdeplasser hvor sjåfører skal ha ventetid
  • En renholds frekvens for bruksmengden


  • Sikkerhet i buss. Vi vil jobbe for at oppdragsgivers kriterier for dette vil være bedre enn de minimumskrav som ligger til grunn i dag, og få dette inn i anbudskriteriene.


  • Styrking av lærlingordning i bussbransjen. Fylket/oppdragsgiveren må sette et høyere krav til antall lærlinger og at dette oppfylles gjennom anbudene.


  • Vi vil at antall fagbrev i bedriften, skadestatistikk, redusert tomkjøring og mer passasjerkilometer skal være sentrale kriterier i anbud.


  • Krav til tariffavtale hos operatørselskapene.